RSI revalidatie

RSI revalidatie

RSI is een verzamelnaam voor klachten, symptomen en syndromen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers.
De klachten worden doorgaans veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beiden. Verder kunnen persoonsgebonden en werkgebonden factoren een belangrijke rol spelen bij het ontstaan, verergeren of het instandhouden van RSI.

Klachten bij RSI

RSI komt veel voor bij bepaalde beroepsgroepen zoals secretaresses, kappers, computer-programmeurs, musici, caissières en schrijvers (schrijverskramp). Mensen met deze beroepen vallen binnen de risicogroep, maar het kan in principe iedereen treffen. We onderscheiden een drietal fases bij RSI:

RSI in de beginnende fase
Aanvankelijk voelt de patiënt een sensatie van tintelingen, stijfheid of gevoelloosheid in de nek, schouder, arm, pols, hand of vingers. De klachten treden op, tijdens of vlak na het werk, maar verdwijnen ook weer, geheel of gedeeltelijk, na voldoende rust.

RSI in de gevorderde fase
Er is geen relatie meer met het uitvoeren van bepaalde taken en de pijn kan op elk moment optreden. Het uitvoeren van de dagelijkse werkzaamheden lukt minder en in sommige gevallen kan er krachtverlies optreden.

RSI in de vergevorderde fase
In deze fase is een aanhoudende pijn kenmerkend waardoor werken vaak niet meer mogelijk is. Er is een duidelijk krachtverlies in armen en handen. Slapen is vaak moeilijk en veel patiënten beschrijven de pijn in deze fase als ondraaglijk.

Behandeling van RSI

Binnen onze praktijk zijn er mogelijkheden om mensen met RSI-klachten effectief te behandelen door een gerichte screening en onderzoek vooraf. Na het stellen van een fysiotherapeutische diagnose wordt er een gericht behandelprotocol opgesteld, hierdoor kunnen wij u optimaal revalideren voor een maximaal resultaat.

Wordt RSI revalidatie vergoed door uw zorgverzekering?